Recension: Café Rouge

7 juli 20205 min läsningSamantha Lienhard

Café Rouge är en otome visuell roman av Sonya Fung och en remake av en tidigare version som släpptes som ett Flash-spel 2012. Du spelar en tonåring som heter Isis Black, vars normala liv plötsligt störs när hon tar på sig ett deltidsjobb på Café Rouge, bara för att få veta att det tysta caféet har en mörk hemlighet – det ägs och drivs av en stab av vampyrer, som öppnar upp det för sina vampyrklienter på natten.

Eftersom människor inte ska veta om vampyrers existens, utsätter Isis för fara att lära sig denna hemlighet. Antoine, ägaren till kaféet, lovar att inte berätta för vampyrmyndigheterna att hon har lärt sig om dem om hon går med på att fortsätta arbeta på kaféet så att han kan hålla ett öga på henne och se till att hon inte berättar för någon annan. Och så börjar Isis nya liv med att arbeta deltid på ett vampyrkafé.

Remaken har gjorts om helt och hållet med vacker konst för dess karaktärer och miljöer, såväl som många CG:er som låsts upp vid viktiga punkter i berättelsen. Även om den ursprungliga 2012-versionen inkluderade matlagningsminispel, har de tagits bort helt för nyinspelningen, vilket lägger fokus helt på historien och valen. För närvarande finns tre karaktärer tillgängliga som romantikalternativ, som var och en har sina egna hemligheter som ska avslöjas under vägen. Dessa tre möjliga kärleksintressen är Isis bästa vän, Valen; ägaren till caféet, Antoine; och lärarstudenten på Isis skola, Ron. Nya romantiska rutter för bikaraktärer är planerade att läggas till vid ett senare tillfälle.

Även om det inte finns någon ”sanna väg” i Café Rouge , är det nödvändigt att spela igenom alla tre vägarna för att helt förstå historien. Det finns många mysterier kring caféet och Isis själv, och varje väg avslöjar en del av sanningen. Den romantiska kemin mellan karaktärerna fungerar inte alltid – särskilt Rons väg känns som att de går från några vänliga samtal till att plötsligt förklara kärlek till varandra trots ålder och maktklyftor mellan dem – men karaktärerna i sig är sympatiska och berättelsen är spännande.

Ett vampyrcafé är en intressant handlingspremiss i sig, men insatserna blir högre ju längre man läser, och flera karaktärer har sina egna mörka historier att berätta. Utöver de många mysterierna och hemligheterna spelar vampyrpolitik också in, eftersom det pågår en kamp mellan två motstridiga grupper av vampyrer. Detta överlappar också den verkliga politiken, och även om det är helt logiskt att vampyrer dolda i det mänskliga samhället skulle ha politiska intressen, känns presentationen av dessa element konstigt som att dialogen är bättre lämpad för politiska argument på nätet än det pågående vampyrromantiska mysteriet. . Lyckligtvis händer detta bara en handfull gånger.

Det hänger faktiskt ihop med en annan fråga som Café Rouge har, vilket är kvaliteten på dess skrivande. Även om berättelsen är bra, finns det många grammatiska problem genomgående. Komma-skarvar är det vanligaste problemet, men det finns också några otympliga fraser och besvärliga meningskonstruktioner, vilket leder till rader som ”Jag hade gjort mord” och ”Hans bröst andades upp och ner.” Det känns som att den kunde ha använt ett pass till för att jämna ut en del av texten.

Det saknas också ett par funktioner som är standard för visuella romaner, som ett CG-galleri och möjligheten att bara hoppa över text du redan har sett. Utan särskilt den senare funktionen tvingar efterföljande genomspelningar dig att antingen klicka igenom hela dialogen igen eller hoppa igenom den och hoppas att du märker när du når en ny scen i tid för att stoppa den. Denna fråga förvärras av hur svårt det är att få ett bra slut. Val avgör inte bara vilken karaktär du älskar, utan också om du ser hans bra eller dåliga slut, och orsakerna är inte alltid tydliga.

Mitt genomspel föll snart in i ett förutsägbart mönster: jag började en ny rutt, blev gripen av berättelsen när jag arbetade mig fram till slutet, fick ett dåligt slut och tvingades sedan försöka igen om och om igen i ett försök att hitta det till synes godtyckliga valet som hindrar mig från det goda slutet. Även när jag väl fick de bra slutet, var jag fortfarande inte helt säker på varför .

Även om Café Rouge definitivt har brister, har det också en fängslande historia och en stark roll av karaktärer. Om nya karaktärsvägar läggs till, skulle jag definitivt återkomma för mer.

Du kan köpa Café Rouge från Steam eller spela det gratis på CloudNovel . CloudNovel-versionen är 100 % spelbar gratis om du kan spela en rutt i en enda sittning, men kommer att kräva ett litet köp i appen för att spara ditt spel. Steam-versionen lanserades med en bugg som också krävde att du spelade den i en körning, men som sedan har åtgärdats.

Cafe Rouge , CloudNovel LLC , fullständig spelrecension , Otome , recension , Romance , Sonya Fung , visuell roman

DELA MED SIG

Ko-fi-donationerKöp en kaffe till VN Game Den!