Olympia Soirée recension (Nintendo Switch)

Utgivningsdatum:   9 september 2021 (Nordamerika)
Utvecklare:   Idea Factory, Otomate
Utgivare:   Aksys Games
Plattformar:   Nintendo Switch
ESRB-betyg: M  (Mature)

TW:  Olypmia Soirée har fått betyget ”M” i ESRB. Spelet innehåller sexuella övergrepp utan samtycke och en hel del underförstått sex. Om du är obekväm med dessa tema i fiktion kanske det här spelet inte är något för dig.

SYNOPSIS (från Aksys Games officiella webbplats )

Hela hennes klan utplånades för flera år sedan, Olympia har varit isolerad under stora delar av sitt liv. Nu måste hon bo på Tenguu Island, som den enda personen som kan utföra en ritual som ska återställa solen till ett land som är insvept i mörker. Cheferna för varje distrikt där (röd, blå och gul) leder ett samhälle som styrs av stela klassstrukturer.

Olympia kan resa mellan distrikten och upptäcker deras under och svagheter. Hon hittar också en hel underjordisk grupp av skydda ”färglösa” individer som blir snabbt besluten att hjälpa. Om hon kan hitta en partner som hjälper henne att fortsätta sin härstamning och rädda världen innan den förstörs, kommer hon att avslöja för den speciella personen sitt hjärta och sitt sanna namn.

KONST OCH MUSIK

Som förväntat av den populära spelkonstnären Satoi, var Olympia Soirées övergripande konstverk verkligen fascinerande. Det fick mig att stirra på den första CG av spelet med min mun agape. Det var  helt fantastiskt!  Satois andra berömda otome-projekt inkluderar Diabolik Lovers- serien , Ozmafia!!, Nil Admirari och Re:Birthday- serien .

Spelets soundtrack matchade väl Olympia Soirées distinkta fantasimiljö. Det gav mig faktiskt Okami-vibbar, för att vara helt ärlig ( vad är oddsen?! lol) . Dess OP- och ED-teman var också en personlig favorit för mig, särskilt avslutningstemat,  ”More than Anyone”  komponerat av Katsumi Onishi & Koji Goto  (som också gjorde Yunohana Springs tema) och framfört av den japanska sångerskan och låtskrivaren  Ena . Lyssna på provlåten nedan!

Du kan få Olympia Soirée officiella soundtrack-cd direkt från  Aksys Games onlinebutik , medföljande den fysiska kopian av spelet. Detta speciella tillägg är begränsat, så se till att få dem så länge lagrat räcker!

Röstskådespeleri

Nobunaga Shimazaka ”Riku” Hino (7’Scarlet), Yamato (Storm Lover 2:a) , Napoleon ( IkeVamp) , Arjuna (Fate/Extella), Xeno (Angelique Lumernarise)

Yuto Uemura ”Tokisada”Atsushi (Bungou Stray Dogs) , Tsukito Totsuka (Kamigami no Asobi) , Kyosuke Sakurai (Tokyo Chronos) , Felix (Angelique Lumenarise)

Yuma Uchida ”Yosuga” Suzu (Jack Jeanne) , Kyo (Fruit Basket), Yves (Ikemen Prince), Souma Kuze (Sweet Clown), Aoi (Toraware no Palm)

Tomokazu Sugita ”Kuroba”Ron  (Norn9) , Sauli  (Bustafellows) , Gintoki  (Gintama) , Takuma  (Hiiro no Kakera) , Oda Nobunaga  (IkeSen),  Usagi-sensei  (Bad Apple Wars)

Shun Horie ”Himuka”Nagi (EPHEMERAL Fantasy on Dark) , Okubo Toshimichi  (Destined to Love: Ikemen Samurai Romance) , Gerard  (Angelique Retour)

Yoshitsugu Matsuoka “Akaza” Alice (Taisho x Alice) , Monshiro (Pyschedelica of the BB) , Rin Okazaki (Spiral Memoria) , Takuro Miyashiro (Chaos;Child)

Sho Hayami ”Lord Douma” – Jinguchi Jakurai (Hypnosis Mic) , Max Jenius (Macross) , Juliuos (Angelique -serien) , Sariel Noir (Ikemen Prince)

Kazuyuki Okitsu ”Tsukuyomi” Epilogi (Café Enchanté), Hachisuka Kotetsu (Touken Ranbu) Kyrie (Ozmafia!!), Keith Knight (Iris School of Wizardry), Kazuma (Spiral Memoria) , Ankou (Shuuen no Virche)

Komada Wataru ”Nagusa” Iruma Jyuto  (Hypnosis Mic) , Fennel (Catboys Paradise), Rintaro Yagumo  (Root Film) , Berättare  (Bustafellows) , Yabuta Kiyohiko  (Kimi wa Yukima)

HUVUDKARAKTÄRER

De enda rutter som du kan spela på din första löptur är Riku, Tokisada, Yosuga och Kurobas. När alla fyra tidigare rutter är rensade kommer Himukas rutt att låsas upp, och när du är klar med alla fem kommer Akazas rutt att låsas upp som finalen. Jag följde med författaren, Yuma Katagiris förslag på ruttordning som var Riku ➤ Tokisada ➤ Yosuga ➤ Kuroba ➤ Himuka ➤ Akaza.  Och jag håller starkt  med om denna spelordning om du är orolig för spelets flöde och spoilerinnehåll.

Genomgångar:

1. Riku
  2. Tokisada
  3. Yosuga
  4. Kuroba
  5. Himuka
  6. Akaza

RIKU

• älskar hamburgare
  • spänd tsun-tsun

Riku är en ung soldat från Blue tilldelad Yomi patrullenhet. Han är väldigt rak och seriös och lever strikt efter traditionerna i färgklasssystemet på Tenguu Island. Han är mycket flitig för ett fel med sitt arbete, som ibland kan upplevas som slitande för andra. Under hans strikta yttre döljer sig dock en mycket snäll och medkännande persona.

AMAKUSA SHIROU TOKISADA

• älskar mintchokladglass
  • shota

Tokisada är en ung man som är en av ”outsiderna” på Tenguu Island. Han naturaliserades så småningom i den gröna och bor för närvarande med deras klanledare. På samma sätt som Olympia håller han Daifukus (hjältinnans vita mus) yngre bror, Paris, som husdjur och följeslagare. Han är stammis på Shikinjou och är vän med badhusägaren Yosuga. Medan Tokisada behöll en del av sitt minne innan han kom till Tenguu Island, och att prata om sitt förflutna.

YOSUGA

• gör tvålar på fritiden
  • BAE

Yosuga är ägare till badhuset Shikinjou, Yomis största anläggning där människor, både från ytan och under jorden, frekventerar. Han är också känd som ”Jigoku-dayuu”  (helvetets förvaltare)  och är en mäktig figur som i huvudsak kontrollerar hela Yomi-distriktet. Hans specialitet är spådom och han är känd för sin gästfrihet och expertis inom medicinska bad.

KUROBA

• flörtig doktor
  • i hemlighet geni

Kuroba är biträdande chef för Kotowari och en läkare som specialiserat sig på immunologisk forskning. Även om han har en lättsam personlighet, är han väldigt kvick och har en förmåga att läsa rummet. Han avskyr hierarkin där människor är begränsade till klasser genom sina färgegenskaper och strävar efter att förändra systemet någon gång, tillsammans med Akaza och Kotowari.

HIMUKA

• shota men inte riktigt! 😱
  • värsta dåliga slampa

Himuka är en ung pojke som är känd som Tenguu Islands ”begravningsentreprenör”. Han är en kraftfull utövare av ”Batsu” en förmåga att förvandla den avlidnes själar till kristaller kända som Shou. Eftersom han väljer att inte omgås med andra är det väldigt få som vet mycket om honom.

Förbered dig på några massiva sanningsbomber – den här rutten har MÅNGA av dem! Det finns en anledning till att Himukas rutt var låst och utan att gå in på spoilerterritorium – vet att hans berättelse utforskade en stor del av miljöns huvudbåge, vilket relativt sett sätter åsidosätter det ursprungliga målet med spelet ( Olympias sökande efter en make).

AKAZA

• kuudere
  • vill ha hembakad tårta! 😂

Akaza är en ung man från de röda som arbetar som chef för Kotowari. Han assisterar och vakar över Olympia i hennes aktiviteter på ön. Han är känd som den berömda ”järnmasken” i Kotowari på grund av sitt lugna uppträdande trots stressiga situationer. Han verkar sakna personliga känslor, även om han gör vad han kan för att hjälpa till i hennes tider av nöd.

Akazas romantiska relation med hjältinnan var också ganska bra enligt mig. Jag älskar att Olympia var en bedårande tsundere på den här rutten, och det var så gulligt att se henne hela tiden förneka sina känslor för Akaza men till slut gav efter för sin *törst* i processen!😂 Jag kan inte tänka på henne, Akaza var den ultimata hingst! Hans novell ”Homemade Cake” var överlägsen min favorit efter story i spelet. Du kan bara inte missa det!

OLYMPIA/BYAKUYA (Huvudhjältinna)

• letar efter en man
  • bästa tjejen! 😤

Olympia är den sista kvarvarande överlevande från den vita klanen som brukade bo på Tennyo Island. Hon besitter kraften att föra ljus till solen genom att be sin bön till gudomen, Lady Amaterasu, genom sin rituella dans.